PRODUCTEN / WARM ASFALT / ZWART ASFALT


Traditioneel zwart asfalt

LMET levert jaarlijks duizenden tonnen warm zwart asfalt : dit zijn de meest geproduceerde basisprodukten van onze firma.

Dit asfalt wordt verkregen door het mengen in afgewogen proporties en volgens de lastenboeken en de europese normen, van granulaten (porfier of kalksteen naargelang de gewenste mechanische en slijtvaste eigenschappen), van zand, van filler en bitumen (zuiver of met polymeren gemodificeerd). Het wordt gemengd op een temperatuur van ongeveer 180?C en met een finisher of manueel geplaatst op ongeveer 150?C. Daarna wordt het asfalt gerold met banden- en of metalen cilindrische rollen.

Warm asfalt wordt gebruikt voor de aanleg of renovatie van autostrades tot kleine gemeentelijke wegen of garage-opritten. Het wordt in verschillende lagen gebruikt : 

  • Als funderingslaag : GB (grave bitume) of "schraal asfalt", 
  • Als onderlaag of profileringslaag : klassiek asfalt voor onderlagen of met harde bitumen om spoorvorming te vermijden :EME (Enrob?s ? Module ?lev?) ,
  • Als top- of slijtlaag in verschillende diktes en toepassingen : Zand- of steenskelet, BBME, SMA, ZOA, fluisterasfalt,...


LMET beschikt over meer dan 55 formules en kan u aangepaste formules aanraden volgens uw wensen of lastenboeken.

LMET realiseert ook zelf de plaatsing van kleine publieke of private werven.

Gelieve ons te contacteren voor informatie i.v.m. producten of prijsofferten voor uw projecten.

Zwart gerecycleerd asfalt

Bewust van de ecologische impact en om de laatste technieken van de wegenbouw te volgen, investeerde LMET in 2011 in een installatie om gerecycleerd asfalt te kunnen produceren.

Dit asfalt wordt gerealiseerd door een deel van de ingredienten te vervangen door freesmateriaal dat gerecupereerd werd uit de afbraak van oude wegen. In de praktijk wordt het freesmateriaal of gebroken asfalt via een parallel circuit rechtstreeks in de menger ge?njecteerd(tussen 10% en 30%).

Met grecycleerd asfalt wordt het gebruik van nieuwe grondstoffen (steenslag, zand en bitumen) aanzienlijk verminderd en wordt de ecologische voetafdruk kleiner.  Gelieve ons te contactern i.v.m. de verschillende producten en formules.

Asfalt op verlaagde temperatuur

Sedert 2014 kan LMET ook asfalt produceren op verlaagde temperatuur.

Door "dopes" in de menger te injecteren kan de fabricagetemperatuur met ongeveer 30°C verminderd worden. Dit is eveneens een belangrijke stap om minder energie te verbruiken en de CO2 uitstoot te verminderen.

Door die verlaagde temperatuur zijn de dampen op de werf aanzienlijk verminderd, wat het comfort en de veiligheid van het personeel ten goede komt.